fbpx Wynajem długoterminowy kontra leasing. Różnice, wady, zalety - Floteo

Wynajem długoterminowy kontra leasing. Różnice, wady, zalety

Najem długoterminowy a leasing – czym się różnią? To pytanie często pada z ust osób zainteresowanych zakupem samochodu. Nie da się ukryć, że auta na abonament cieszą się coraz większą popularnością – nie bez powodu. Pod tą intrygującą nazwą kryje się nic innego jak stary, dobry wynajem długoterminowy, pozwalający na korzystanie z nowego samochodu bez konieczności jego zakupu. Jest to więc doskonała alternatywa dla leasingu. Jakie wady, a jakie zalety ma każde z tych rozwiązań? Pomożemy wybrać Ci najlepsze dla Ciebie.

wynajem długoterminowy leasing różnice wady zalety - floteo

Być może zaskoczy Cię fakt, że istnieją aż 3 różne formy leasingu, które różnią się od siebie warunkami i kosztami. Do dyspozycji mamy leasing finansowy, leasing operacyjny i najem długoterminowy! Tak, to również specyficzna wersja leasingu operacyjnego – bardziej nowoczesna, dostosowana do potrzeb współczesnego przedsiębiorcy.

Czym się różni leasing od wynajmu długoterminowego? Po pierwsze – zakresem formalności wymaganych przy podpisaniu umowy leasingowej. Po drugie – prawem własności i zakresem dysponowania takim wydzierżawionym samochodem. Czas trwania umowy, wpłata własna, możliwość wykupu, ponoszone koszty czy kwestie podatkowe to kolejne aspekty, które warto ze sobą porównać.

Najem długoterminowy a leasing – jakie formalności należy spełnić?

Dobra wiadomość jest taka, że każda forma leasingu wymaga mniej papierologii niż kredyt bankowy dla firm. Różnica między leasingiem a wynajmem długoterminowym polega m.in. na ilości formalności do spełnienia. Choć niezbędne jest przedstawienie stosownych dokumentów, w przypadku leasingu finansowego i klasycznego operacyjnego, stosuje się tzw. procedurę lombardową, czyli uproszczoną. Banki i firmy leasingowe najczęściej wymagają:

  • wpis do CEIDG lub KRS,
  • umowa spółki,
  • zaświadczenie o numerze REGON i NIP,
  • ksero dowodu osobistego lub wspólników,
  • ksero dowodu osobistego poręczyciela, np. małżonka, członka rodziny.

Najem długoterminowy wiąże się z mniejszą liczbą formalnością do dopełnienia. Będzie to zależeć od firmy leasingującej czy jej pośrednika, ale zazwyczaj potrzebujesz jedynie:

  • wpisu do CEIDG,
  • dowodu osobistego,
  • prawa jazdy lub dodatkowego dokumentu ze zdjęciem.

Dodatkowo często najemcą samochodu może być nawet osoba prywatna bez własnej działalności gospodarczej.

Prawo własności – Twój czy nie Twój?

We wszystkich trzech opcjach samochód w trakcie trwania umowy pozostaje własnością firmy leasingowej. Natomiast w leasingu finansowym auto przypisuje się do majątku klienta – znaczy to, że może on amortyzować jego wartość i skorzystać z odpisów podatkowych. Po wykupie taki samochód staje się też jego własnością.

Korzystając z leasingu operacyjnego i wynajmu długoterminowego, dostajesz prawo do odpłatnego użytkowania pojazdu. Warto dodać, że nie jesteś jego właścicielem ani auto nie należy do Twojego majątku. Dodatkowo w przypadku najmu musisz liczyć się także z ograniczeniami co do dozwolonego przebiegu – najczęściej klienci dostają do dyspozycji 20 000 km rocznie, a przekroczenie limitu wiąże się z dodatkowymi opłatami. Warto więc przed podpisaniem umowy najmu odpowiednio zdefiniować przebiegi, jakie będziesz generować pojazdem w skali roku. Niższy przebieg roczny to niższa miesięczna rata.

Warto zapamiętać największą różnicę między leasingiem a wynajmem długoterminowym, a dotyczy ona możliwości wykupu pojazdu. Po spłacie ostatniej raty leasingu, za symboliczną kwotę stajesz się dumnym posiadaczem samochodu. Przekłada się to co prawda na wyższe opłaty miesięczne w trakcie trwania umowy, jednak spłacają one całą wartość auta. Z kolei w przypadku najmu po zakończeniu okresu umowy oddajesz pojazd i wybierasz nowy. Dzięki temu raty są przez cały czas trwania umowy znacznie niższe, a co za tym idzie – nie obciążają budżetu przedsiębiorcy i pozwalają zmniejszyć wydatki.

Czas obowiązywania umowy – dla każdego coś miłego

Różnice między leasingiem a wynajmem długoterminowym dotyczą także długości obowiązywania umowy. Umowa najmu obliguje Cię zazwyczaj na 24-36 miesięcy. Te 2-3 lata to bardzo bezpieczny okres, który doceniają młodzi przedsiębiorcy, osoby prywatne i wszyscy miłośnicy częstej wymiany samochodów na nowe.

Umowa leasingu operacyjnego z kolei musi obejmować przynajmniej 40% standardowego okresu amortyzacji pojazdu. Dla aut osobowych to minimum 24 miesiące – najczęściej jednak umowy takie zawierane są na 5 lat. Takie rozwiązanie pozwala obniżyć miesięczną ratę, ale wiąże nas na długo.

W przypadku leasingu finansowego czas trwania umowy określany jest indywidualnie. Średnio wynosi 6 lat. To rozwiązanie raczej dla większych firm o stabilnych dochodach, które nie boją się wieloletnich zobowiązań.

Wpłata własna – najem znów wygrywa

Biorąc pod uwagę konieczność uiszczania wpłaty własnej w pojedynku wynajem długoterminowy kontra leasing samochodów, znacznie lepiej wypada pierwsze rozwiązanie. Decydując się na zakup auta w leasingu finansowym lub wynajmując go na długi okres czasu, nie musisz wnosić żadnych opłat wstępnych. Zdarza się jednak, że wynajmując samochód, możesz dokonać jednorazowej opłaty w wysokości 10-30%, co sprawia, że raty stają się jeszcze niższe. We Floteo to Ty decydujesz, czy chcesz skorzystać z takiej opcji. Wielu naszych klientów wybiera naszą sztandarową ofertę, czyli wpłatę wstępną wynoszącą okrągłe 0.

Leasing operacyjny prezentuje się tu zgoła inaczej. Udział własny, inaczej czynsz inicjalny, jest obowiązkowy. Zdarza się, że wynosi symboliczny 1%, najczęściej jednak firmy leasingujące wymagają wpłaty wysokości 10-20% wartości pojazdu. Bez kosztów się więc nie obejdzie, choć i to ma swoje zalety. Decydując się na wynajem długoterminowy, podatki uiszczasz zgodnie ze swoimi dochodami. W przypadku leasingu, jednorazowa opłata wstępna pozwala Ci obniżyć należny podatek dochodowy.

Opłaty w leasingu i najmie

Nieważne, na jaką formę finansowania się zdecydujesz – od marży nie uciekniesz. Na pocieszenie dodamy, że nasza jest naprawdę niska. Dodatkowo w leasingu operacyjnym, oprócz wymaganego czynszu inicjalnego, czasami dochodzi także zwrotny depozyt gwarancyjny.

Wynajem długoterminowy ma swoje wady i zalety. Przede wszystkim najem wiąże się z koniecznością poniesienia dodatkowych opłat w przypadku przekroczenia zawartego w umowie limitu kilometrów. W zamian za to otrzymujesz wiele usług dodatkowych, takich jak serwis, opieka administracyjna, a nawet ubezpieczenie albo pakiet opon. Wszystko to, wliczone jest w miesięczną ratę. Pozwala to nie tylko optymalizować koszty, ale też pozwala cieszyć się samochodem bez konieczności jego napraw. Wypożyczalnia samochodów Floteo zawsze pokrywa koszty serwisu, więc nie musisz się nimi przejmować. Co równie ważne, nie spłacasz wartości samochodu. Zamiast tego płacisz po prostu za jego użytkowanie – ma to sens, prawda?

W racie leasingowej zawiera się za to cała wartość pojazdu i nic więcej. Opłaty związane z bieżącym użytkowaniem auta trzeba niestety ponosić samemu. Serwis, wymiany opon, wszelkie dodatkowe usługi – te wydatki pokrywasz z własnej kieszeni.

Podatki a najem długoterminowy i leasing

Wiemy doskonale, że podatki są jak śmierć – nikt ich nie uniknie, ale ten temat zostawimy sobie na następny raz. A to dlatego, że temat podatków jest po prostu bardzo złożony! Co możemy wliczyć w koszty firmowe w przypadku dzierżawy auta? Czy każdy leasing pozwala na samodzielną amortyzację pojazdu? Co z kilometrówką? A co z VAT? No i czy wykup po zakończeniu umowy generuje dodatkowe opłaty podatkowe?

Na te i inne pytania szukaj odpowiedzi na blogu Floteo. Tymczasem podsumujmy różnice między wynajmem a leasingiem, a także wady i zalety poszczególnych rozwiązań.

Porównanie leasing najem długoterminowy Floteo

Wynajem długoterminowy a leasing – porównanie

Zastanawiasz się co wybrać, wynajem długoterminowy czy leasing? Żadna z tych trzech form nie jest zła. Czy jednak każda jest dla Ciebie odpowiednia? Wszystko zależy od Twoich potrzeb i możliwości.

Leasing finansowy pozwala na dużą optymalizację podatkową, ale też wiąże się ze sporymi kosztami ponoszonymi co miesiąc i wieloletnią umową.

Leasing operacyjny to z kolei krótszy czas trwania umowy, ale również stosunkowo wysokie koszty – w ratach mieści się wartość pojazdu, do tego dochodzą wpłata wstępna i koszty eksploatacyjne. Największą zaletą takiego rozwiązania jest natomiast brak limitu kilometrów oraz niska cena wykupu, jeśli chcemy posiadać samochód na własność. Leasing operacyjny będzie odpowiedni dla osób i firm, które rocznie pokonują spore dystanse. To również dobre wyjście, jeżeli zależy Ci na własności auta po zakończeniu umowy.

Z kolei najem długoterminowy to minimum formalności, niskie raty z wliczonym serwisem i krótka umowa. Wykup auta po zakończeniu umowy kosztuje sporo – ale po co kupować używany de facto samochód na własność, skoro w świetnej cenie można jeździć nowym autem prosto z salonu? Taką opcję polecamy wszystkim, którzy jeżdżą do 60 000 km w ciągu roku, cenią sobie prestiż i nie chcą wieloletnich zobowiązań. Marzy Ci się, by zmieniać samochody jak rękawiczki? Najem długoterminowy jest dla Ciebie idealny.

Sprawdź nasz kalkulator leasingowy i przekonaj się, że to się opłaca.


Zlecenie