Jak uniknąć dopłaty za wynajem auta oraz czym jest zużycie ponadnormatywne?

Niektórzy kierowcy kończą wynajem długoterminowy, podpisują protokół odbioru samochodu i z zaskoczeniem przyjmują informację o dodatkowych kosztach za wynajem auta. Dopłata za szkody i inne działania to coś, czego można uniknąć! Jak to zrobić? Co obejmuje protokół odbioru pojazdu?

Zużycie ponadnormatywne – co to jest i dlaczego czasem trzeba dopłacić?

Zużycie ponadnormatywne to, jak sama nazwa wskazuje, eksploatacja pojazdu ponad to, co zostało ustalone. Koszty takiego zużycia naliczane są wtedy, kiedy z winy użytkownika nastąpiły szkody, których nie można zakwalifikować jako szkody wskutek przebiegu lub wieku samochodu. Jeżeli np. kierowca zaniedbał przeglądy i zgłoszenie do naprawy lub wymiany części w trakcie użytkowania lub pojazd był eksploatowany niezgodnie z przeznaczeniem, to dopłata za szkody będzie konieczna. Ponadnormatywne koszty zużycia auta naliczane są po zakończeniu umowy i kiedy protokół odbioru samochodu zostanie już sformułowany i podpisany.

Jak uniknąć dopłat?

Większość wypożyczalni samochodów oferujących wynajem długoterminowy auta oferuje użytkownikom książkę „Przewodnik Zwrotu Pojazdów”, którą przygotowali: Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów, DEKRA raz SGS. Są to dokumenty zróżnicowane pod kątem rodzaju samochodu – inna treść jest dla samochodów osobowych, inna dla dostawczych. Przewodnik zawiera wszystkie niezbędne informacje, które promują bezpieczną i ekonomiczną eksploatację samochodów.  Przypomina kierowcy m.in. o tym, że ma on obowiązek sprawdzenia kompletnego wyposażenia fabrycznego i dodatkowego przed oddaniem samochodu.

Wspomniany dokument  PZWLP precyzuje jakie szkody są uznawane za dozwolone, a jakie nie. Dozwolone są np. płytkie zarysowania lakieru, a niedopuszczalne – rysy, które sięgają do warstwy zabezpieczenia antykorozyjnego. Takie szczegóły znajdują się właśnie w tym przewodniku. Po stronie kierowcy jest też przestrzeganie dat związanych z przeglądem auta i natychmiastowe reagowanie w przypadku uszkodzeń czy powstawania ognisk rdzy – zgłaszanie ich w wyznaczone, ustalone w umowie miejsca. Już na samym początku dokumentu wyraźnie podkreślono i wyodrębniono tekst dotyczący narażenia się na dodatkowe koszty w przypadku nieprzestrzegania zasad. Jeśli więc kierowcy zastanawiają się jak uniknąć dopłaty za zużycie auta, to odpowiedź jest prosta: zapoznać się z regulaminem i dostosowywać się do niego w czasie wynajmu. Jeśli nastąpią szkody komunikacyjnie, bezzwłocznie należy zgłosić je firmie, która wynajęła samochód.

Dopłata za szkody to nie kara

Ponadnormatywne zużycie auta i dopłata za szkody traktowane są często jako kara lub naciąganie ze strony firmy. Czy słusznie?Po pierwsze, odpowiedzialny kierowca podpisujący umowę powinien dobrze znać obowiązujące zasady. Te nie są wcale ukrywane, ale omówione, spisane i dostępne każdej ze stron. Nie można więc mówić o oszustwie ze strony wypożyczalni, które przekazują wszystkie informacje zanim skończy się okres najmu i zanim protokół odbioru samochodu zostanie sporządzony. Po drugie, dopłata za szkody nie jest karą, ale rekompensatą utraty wartości auta. Nie są to zresztą w większości przypadków tak duże koszty.

Ile kosztują dopłaty za szkody?

Dopłata za szkody jest uzależniona od różnych czynników, więc nie da się sformułować jednego cennika, wspólnego wszystkim kierowcom. Możemy się jednak posługiwać przykładami. Poważnie wgięte drzwi wymagające lakierowania mogą narazić kierowcę na dodatkowy koszt ok. 300 złotych, wypalona tapicerka siedziska wymagająca naprawy ok. 200 złotych, a wyżłobiona okładzina zderzaka poddana lakierowaniu – ok. 250 zł.

Podsumowanie

Czy można uniknąć opłat za ponadnormatywne zużycie samochodu? Można, ale trzeba dostosować się do ustalonych zasad i na bieżąco reagować na wszelkie nieprawidłowości w eksploatacji pojazdu. W takiej sytuacji zdany protokół odbioru samochodu będzie ostatnim etapem zakończenia umowy, a kierowca nie będzie musiał dopłacać.

Zlecenie